czwartek, 12 listopada 2009

SZTUKA STAROŻYTNA. Mam glinę! Zrobię piramidę egipską czy wazę grecką?

WAZA GRECKA
Kolejnym tematem zajęć z cyklu „Zabawy z historią sztuki” była sztuka starożytnej Grecji i Egiptu. Po serii wolnych skojarzeń dzieciaki obejrzały kserówki i fotografie w książkach opowiadających o historii sztuki. Były na nich: wazy greckie, piramidy, hieroglify, Akropol, Sfinks itp. Stało się to inspiracją do dalszego działania twórczego w glinie. Każde dziecko dostało spory kawałek gliny, z którego rzeźbiło dowolny przedmiot starożytnej sztuki użytkowej. Powstała głównie zdobiona mozaiką (żłobienia) ceramika, ale również piramidy. W trakcie pracy dzieciaki miały okazję oglądać na ścianie pracowni fotografie wyświetlane z projektora, które przedstawiały sztukę starożytną. Jedni bardziej interesowali się Egiptem, inni Grecją. To miłe. Widać, że dzieci zauważyły różnice.

PAPIRUS
Drugi etap zajęć polegał na stworzeniu bardzo długiego wspólnego papirusu. Każde dziecko otrzymało duży arkusz pergaminu, na którym czarnym tuszem za pomocą pędzla lub patyka pisało tekst o sobie. Ciekawostka polegała na tym, że informacja miała być zapisana w formie znaków (hieroglifów), których znaczenie zna tylko autor. Każdy spisał się znakomicie. Równe szanse miały dzieci, które potrafią już pisać, jak i te, które nie znają literek. Powstało tyle nowych kodów językowych, ilu było autorów. Wszystkie papiery zostały połączone w jeden długi papirus i odczytane na koniec zajęć.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz